Vem var Shayma el-Sabbagh?
Bilderna från den lilla demonstration som ägde rum den 24 januari, då ett trettiotal medlemmar ur Socialistiska alliansen skulle lägga blommor på torget för att hedra den egyptiska revolutionens offer.
Ett meddelande från Shayma el-Sabbaghs make, konstnären Ossama el-Sahaly
Kan höras och ses här (arabiska med fransk text / Svensk översättning följer nedan)
Vem var Shayma el-Sabbagh?
Ett meddelande från Ossama el-Sahaly, Shaymas make och far till hennes sexårige son, Bilal.
Shayma el-Sabbagh var min hustru och mor till min son, Bilal. Hon blev fegt mördat vid Tal’at Harbs torg (nära Tahrir), den 24 januari 2015. Shayma var forskare i den egyptiska folklorens historia. Hennes forskning och publikationer dokumenterade Egyptens folkliga arv. Dessutom var hon publicerad poet och även ibland teatermarionettspelare. Hon var (frivilligt) aktiv i sitt politiska parti (Socialistiska alliansen). Hon intresserade sig för arbetarfrågor, arbetarnas rättigheter och särskilt de fattigaste skikten inom samhället. Trogen sina idéer och övertygelser kämpade hon för ett aktivt politiskt liv i framtidens Egypten. Enligt mig var hennes insats nödvändig i den period vi går genom. Det är viktigt att man stöder de unga som ställer upp gratis för sitt lands framtid, stöder och inte mördar dem. Shayma älskade Egypten men inte på de patriotiska sångernas vis. Hon älskade landet därför att hon älskade egyptierna, och särskilt de allra fattigaste. Jag tror att de som kände henne märkte hur dessa principer var levande hos henne och de andra fantastiska drag som utmärkte henne.
Förlusten av Shayma är en katastrof, liksom förlusten av alla andra som likt henne utgjorde en del av den nya medvetna politiska unga generationen i Egypten. Deras insatser är oumbärliga för denna övergångsperiod. Som jag sagt måste vi ta hand om dem och om vi fortsätter förlora dessa unga på detta sätt dömer vi oss själva till en mörk framtid. Må Gud sörja för hennes själ, hon dog efter att ha upprepat revolutionens slogan: ”bröd, frihet, social rättvisa”, med en blomsterkrans i handen, marscherande intill sina kamrater mot Tahrirtorget för att hedra minnet av dem som dog medan de upprepade samma ord. Shaymas rätt är lika klar som springkällans vatten. Det är ett oförsvarligt brott som begåtts på gatan mitt på ljusa dagen och i närvaro av säkerhetsstyrkorna och polisen, filmat av otaliga kameror. Kort sagt, lyckas vi inte få rättvisa för Shaymas blod kan vi knappast kalla staten för stat. Alla har inte varit överens om hennes död. Vissa har försökt bevisa polisens oskuld av rädsla för framtiden, och av längtan efter stabilitet. Andra har sett i hennes död en anledning att klandra regimen.
Alla är fria att tycka som de vill, men i Shaymas fall är det vår plikt att enas, inte söndras. Jag tror inte någon kan kasta tvivel över Shaymas oskuld. Hon är ett offer, hon har blivit mördat, kallblodigt, av en kriminell. Om vi inte kan vara överens om detta förtjänar vi inte att leva i detta land. Den som har mördat Shayma går fri, han har redan mördat andra och kommer att fortsätta mörda tills vi tvingar honom att ge upp och ställer honom inför rätta.
På bilden ovan ser man den maskerade polisen som sköt ihjäl Shayma med sitt vapen i handen. I vänstra hörnet av bilden ser vi Shayma på marken omgiven av sina kamrater. Polisen envisas med att någon tredje part sköt ner henne, trots att obduktionsläkaren kände igen ammunitionen som tillhörande säkerhetsstyrkorna.
För att sammanfatta, är det klart att Shayma har nu blivit en ikon bland revolutionens andra ikoner, vare sig man vill det eller ej. Låt oss förenas kring en symbol som samlar oss för att stoppa detta blodbad och bygga en framtid åt våra barn, varav många har blivit föräldralösa därför att deras föräldrar krävt ”bröd, frihet och social rättvisa”. Det ska inte vara brottsligt att kräva detta. Tack.